Kamis, 12 November 2015

3 Herba Power Untuk Kalahkan Insomnia

3 Herba Power Untuk Kalahkan Insomnia

Insomnia adalah gangguan tidur yang boleh terdiri daripada kualiti miskin tidur untuk tidak dapat tidur langsung. Kira-kira 30 hingga 50 peratus daripada penduduk di seluruh dunia terjejas dengan insomnia, 10 peratus mengalami masalah insomnia kronik manakala terdapat 40 peratus lebih ramai wanita daripada lelaki yang terlibat dengan gangguan tidur.

Punca-punca insomnia jangka pendek telah dikaitkan dengan persekitaran yang tidak kondusif untuk tidur, jet lag, perubahan mendadak dalam anjakan kerja, mengambil ubat-ubatan tertentu atau mungkin dimasukkan ke hospital, dan pengeluaran secara tiba-tiba dari dadah dan alkohol. Insomnia jangka kronik atau panjang bagaimanapun disebabkan oleh gangguan psikologi seperti kemurungan, kebimbangan dan tekanan.

Banyak ubat-ubatan seperti pil tidur boleh diambil untuk menyembuhkan insomnia sementara dan mendorong tidur kepada pesakit. Walau bagaimanapun, mengambil ubat-jenis ubat-ubatan mempunyai kesan sampingan jangka panjang kepada badan dan juga boleh menyebabkan kegagalan organ. Untuk mengelakkan mengalami ini, anda mungkin ingin mencuba beberapa cara lebih selamat herba yang juga berkesan dalam merawat insomnia.

Passionflower

Passionflower adalah herba yang digunakan secara meluas untuk melegakan tekanan dan kebimbangan. Kerana kesan sedatif, ia juga digunakan sebagai satu rawatan berkesan untuk insomnia. Bersama-sama dengan Valerian dan hop, passionflower adalah antara senarai herba yg menenangkan bahagian yang digunakan untuk mendorong tidur kepada pesakit, sekali gus menyembuhkan insomnia dan gangguan tidur lain.

Digunakan untuk menenangkan saraf, passionflower itu didapati mempunyai antioksidan seperti flavinoids yang membantu meneutralkan ion oksigen dalam badan. Kesan passionflower boleh setanding dengan kesan ubat-ubatan seperti benzodiazepine. Passionflower dibuat ke dalam teh dengan menghancurkan daun dan bru mereka dengan air. Teh ini kemudian diberikan kepada pesakit bagi mereka untuk minum sekurang-kurangnya satu jam sebelum tidur.

Walau bagaimanapun, dengan mengambil passionflower mempunyai banyak kesan sampingan seperti loya, muntah-muntah dan berdebar-debar. Wanita hamil, kanak-kanak dan mereka yang mempunyai masalah di dalam hati dan buah pinggang dinasihatkan tidak mengambil passionflower. Terdapat juga beberapa kes yang dilaporkan sesetengah orang yang buat sementara waktu mental terjejas selepas mengambil passionflower.

Hop

Satu lagi herba yang sangat popular digunakan untuk melegakan tekanan, kegelisahan dan kebimbangan adalah hop, yang juga digunakan dalam pengeluaran bir. Ubat-ubatan secara komersial telah digunakan sebagai sedatif biasanya mengandungi dos hop. Ini dapat menjelaskan mengapa bir minum boleh membuat anda mengantuk dan mengantuk. Kemudian lagi, ia tidak digalakkan untuk minum bir untuk merawat insomnia kerana terlalu banyak alkohol akan mempunyai kesan buruk pada badan.

Orang yang terkenal seperti Abraham Lincoln dan juga King George III dikatakan tidur di atas bantal yang diperbuat daripada hop untuk membantu mereka mempunyai tidur malam yang baik. Anda juga boleh melakukan perkara yang sama dengan pemadat bantal anda dengan hop (bukan minum bir). Walau bagaimanapun, hop boleh berdesir terlalu kuat dan boleh mengganggu tidur anda supaya ia adalah disyorkan bahawa anda rendam hop dalam alkohol atau air pertama.

Jika anda tidak tahan dengan bau hop, atau jika anda mempunyai kulit sensitif, hop disumbat dalam bantal anda mungkin tidak idea yang terbaik. Sebaliknya, anda boleh membuat secawan teh dari herba ini dengan menambah satu sudu teh hop tanah dalam secawan air mendidih. Minum teh sekurang-kurangnya satu jam sebelum tidur. Jika ramuan yang terlalu kuat untuk anda, cuba mencampurkannya dengan herba lain seperti passionflower dan valerian.

Valerian

Valerian adalah herba yang ketiga untuk menyiapkan ketiga-tiga herba yang sangat kuat terhadap insomnia. Herba ini digunakan secara meluas untuk menenangkan saraf tertekan dan keresahan. Kesan sedatif juga membolehkan untuk merawat insomnia berkesan. Ia boleh mempunyai kesan yang lembut tetapi jika anda mengambil lebih valerian, ia boleh menjadi cukup kuat untuk dengan mudah membuat anda tidur.

Herba ini telah digunakan sejak abad ke-4 SM, dan malah digunakan oleh Hippocrates yang terkenal untuk merawat ketegangan dan tekanan, yang merupakan dua punca terbesar mengapa kita mengalami gangguan tidur. Valerian sudah kukuh dengan sendiri tetapi ia boleh memberi kesan sepenuhnya apabila digabungkan dengan dua kuasa herba passionflower dan hop lain.

Juga, kesan sepenuhnya boleh dicapai apabila akar masih baru dituai, kerana akar kehilangan potensi cepat selepas dituai. Dalam usaha untuk mengambil valerian sebagai sedatif, campuran tiga sudu teh akar atau rhizome dalam air mendidih. Membolehkan ia curam untuk 10- 15 minit dan kemudian minum campuran sekurang-kurangnya satu jam sebelum tidur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar