Kamis, 12 November 2015

Apa Adakah Vegetarian Hilang Out On?

Apa Adakah Vegetarian Hilang Out On?

Ramai orang berkata, mereka tidak boleh menjadi seorang vegetarian, kerana mereka akan terlepas makan daging atau ikan. Mereka akan terlepas ketam atau udang, atau udang scampi, atau foir gras. Jadi apa sebenarnya adalah vegetarian terlepas? Anda mungkin akan terkejut untuk mengetahui.

Convenience

Vegetarian terlepas beberapa peluang untuk mendapatkan makanan dengan cepat, murah dan mudah. Walaupun perkara-perkara yang lebih mudah pada masa kini daripada berkata, 20 tahun lalu, jika anda seorang vegetarian, anda mungkin mempunyai masalah mendapatkan sesuatu untuk makan di ballpark atau stadium.

Anda mungkin tidak akan dapat untuk mencari anjing meatless panas di pawagam tempatan, dan saya ragu-ragu anda boleh membeli burger veggie di karnival sekolah tinggi. Anda mungkin akan bernasib baik. Makanan Meatless, dan oleh yang saya maksudkan sesuatu yang lebih daripada salad atau kentang bakar, adalah lebih mudah untuk mencari berbanding sebelum ini.

Tetapi ia masih pengecualian kepada peraturan yang dapat menarik ke dalam penubuhan makan di tepi jalan, atau tempat makanan segera, dan mendapatkan sesuatu vegetarian. Jika anda seorang vegetarian, anda terlepas pada yang jenis kemudahan.

Tetapi yang lebih penting, vegetarian ketinggalan banyak penyakit dan masalah kesihatan yang melanda banyak orang di dunia Barat. Kebimbangan mengenai kesihatan adalah alasan popular orang menjadi vegetarian di tempat pertama.

Cancer

Satu kajian 2009 vegetarian di UK melihat 20 jenis kanser yang berbeza dalam kumpulan 60,000 lelaki dan wanita. Rata-rata, mereka belajar orang-orang selama 12 tahun. Mereka diklasifikasikan sebagai pemakan daging, pemakan ikan (yang tidak makan daging), dan vegetarian.

Vegetarian mempunyai kadar yang lebih rendah kanser pundi kencing, limfoma bukan Hodgkin, kanser perut, dan pelbagai myeloma. Tiada siapa yang tahu dengan pasti mengapa ini berlaku.

Tekanan darah tinggi

Satu kajian 2002 11,000 orang mendapati bahawa vegetarian mempunyai tekanan darah yang lebih rendah daripada pemakan daging. Pemakan daging lebih cenderung untuk telah disahkan menghidap hipertensi (tekanan darah tinggi). 12-15% daripada pemakan daging mempunyai tekanan darah tinggi, berbanding hanya 6-8% daripada vegan. Orang yang mempunyai tekanan darah tinggi mempunyai risiko yang meningkat serangan jantung dan strok.

Jenis II Diabetes

Permulaan dewasa, atau diabetes jenis 2, memberi kesan sekurang-kurangnya 10% daripada penduduk di Amerika Syarikat. Kesan-kesan sampingan termasuk buta, hilang perasaan, penyembuhan luka lambat, yang boleh membawa kepada amputasi, dan kematian.

Satu kajian pada tahun 2009 mendapati bahawa diabetes hanya dijumpai dalam 2-3% vegetarian, berbanding 7.6% daripada pemakan daging. Beberapa penyelidik percaya obesiti adalah punca penyakit kencing manis, namun walaupun vegan obes mempunyai kadar yang lebih rendah diabetes jenis 2 daripada pemakan daging gemuk.

Ini adalah hanya beberapa daripada banyak kajian yang melihat diet dan kesan ia mempunyai ke atas kesihatan. Vegetarian hilang begitu banyak perkara, pasti. Tetapi hilang daging dan produk haiwan yang lain kerana rasa dan kemudahan mungkin tidak berbaloi dari segi tag harga yang anda bayar dalam kesihatan dan kualiti hidup anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar