Kamis, 12 November 2015

Sejarah Spa

Sejarah Spa

Diambil dari perkataan Latin Sanus setiap Aquam, spa bermaksud kesihatan melalui air. Oleh kerana konsep asas dan sangat mudah ini, ia tidak menghairankan bahawa tradisi besar spa kekal pada dasarnya tidak berubah.

Dalam masa yang lama, air dianggap sebagai satu kuasa semulajadi yang kedua-duanya boleh mencipta dan memusnahkan kehidupan. Oleh kerana hormat ini untuk air, nenek moyang kita percaya kepada kuasa penyembuhan. Penemuan arkeologi telah meletakkan nenek moyang kami di seluruh mata air. Bukti-bukti dari tempat-tempat suci yang dipercayai berasal Celtic juga telah ditemui berhampiran mata air ini.

Antara tamadun banyak, orang-orang Rom yang terkenal dengan menjaga fikiran mereka, badan dan semangat. Bangunan besar telah dibina sebagai pusat spa atau Thermae, tempat adalah orang-orang boleh mandi dan berehat ketika membincangkan terkini falsafah, politik dan seni. Pusat-pusat spa lengkap dengan beberapa bilik untuk latihan dan mesyuarat. Beberapa bilik telah secara khusus digunakan sebagai sauna, perpustakaan dan stadium.

Setiap maharaja Rom dikenali untuk membina Thermae sendiri, masing-masing lebih mewah daripada yang sebelum ini. Mandi Diocletian terkenal dikenali untuk menampung 6,000 penggemar mandi matahari pada satu masa. Semua aspek penting dalam kesejahteraan dipertingkatkan di pusat-pusat sauna.

Bukan sahaja ini, Legionnaires Roman juga dipercayai telah mendapat manfaat daripada rawatan air. Askar-askar pulih dengan cepat selepas mencelup ke dalam air panas, di mana semua luka dan sakit badan berasa lega daripada kesakitan.

Selepas kejatuhan Empayar Rom, tradisi spa berkurangan. Pusat-pusat spa tidak lagi dikekalkan dan mereka jatuh ke dalam tidak digunakan dan rosak. Tetapi penemuan air belerang diperkukuhkan penggunaan air untuk penyembuhan. Orang penderita penyakit kulit yang tidak dapat diubati dengan herba dan minyak terpaksa mandi di perairan ini sulfur diisi.

Tempoh Renaissance telah membawa kepada bandar-bandar spa seperti Spa di Belgium, Baden-Badenin Jerman dan Bathin England. Setiap satu daripada bandar-bandar ini ditemui semula kuasa penyembuhan air terutamanya kerana kebanyakan terletak berhampiran air panas semula jadi. Sauna dan mandian wap menjadi popular sekali lagi, terutamanya apabila Bapa Sebastian Kneipp dibangunkan terapi air digabungkan dengan penggunaan ubat herba di bandar spa Jerman pada 1890-an.

Dengan kemajuan dalam teknologi yang lebih baik cara penyakit dirawat, spa telah menjadi rakan penting dan berkesan dalam mempromosikan atas segala kesihatan dan kesejahteraan. Banyak pusat-pusat spa program tawaran hari ini yang merangkumi pengurusan tekanan dan kecergasan. Persatuan Spa telah pun dikategorikan industri yang semakin meningkat kepada sepuluh domain, iaitu:

1. Waters
2. Makanan Penyuburan, Pemakanan dan Diet
3. Pergerakan, Senaman dan Kesihatan Badan
4. Sentuh, Urut dan Bodywork
5. Minda / Badan / Roh
6. Estetika, Penjagaan Kulit, Agents Kecantikan Semula Jadi ruang fizikal, Klimatologi dan Ekologi Global
7. Sosial / Seni Budaya dan Nilai
8. Pengurusan, Pemasaran dan Operasi
9. Masa, Rhythm and Cycles

Spa-spa hari ini tidak mempunyai semua kategori yang tersebut di atas kerana mereka lebih suka untuk pakar dalam domain tertentu. Oleh kerana itu, spa kini boleh diklasifikasikan kepada kelab spa, spa, spa kapal persiaran spa destinasi, spa holistik, spa perubatan, Spa mata air mineral, spa resort, sukan atau spa pengembaraan, spa berstruktur dan spa di rumah sebenar.

Menggabungkan teknik-teknik moden dengan tradisi dunia lama, spa telah menjadi perpaduan sempurna antara penawar dan bersantai. A ritual spa biasanya melibatkan pembersihan, pemanas, rawatan dan kemudian berehat. Sebagai spa menjadi lebih dan lebih dalam permintaan, orang akan spa untuk pelbagai sebab-sebab yang termasuk berbicara dengan alam semula jadi, detoksifikasi, mendapatkan semula keseimbangan dalaman, menguruskan berat badan, belajar tentang pemakanan dan kebanyakan masa-untuk bersenang-senang. Pusat-pusat spa kini menyediakan rawatan seperti pengapungan, Ayurveda, aromaterapi, hidroterapi, perkhidmatan urut, rawatan muka, rawatan muka, lulur badan dan banyak lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar