Kamis, 12 November 2015

Jangan Biarkan Sembelit Pegang Anda Kembali

Jangan Biarkan Sembelit Pegang Anda Kembali

Semua syarat-syarat sistem usus, sembelit mungkin adalah salah satu yang paling biasa untuk memberi kesan kepada sebilangan besar rakyat. Walaupun sesetengah orang perlu bertahan prospek ke tandas terlalu kerap, yang lain berasa kembung dan disokong dengan najis belum diluluskan. Ini membuatkan seseorang berasa, untuk menggunakan istilah teknikal, yucky.

Apabila usus besar mengambil terlalu banyak air dari najis yang melaluinya, ia menjadi keras dan kering yang menyebabkan masalah dengan peredaran berkata najis. Ia boleh mencederakan semasa keluar juga. Kadang-kadang usus akan menghasilkan lelehan mukus untuk melincirkan najis supaya ia berlalu lebih mudah. Keadaan ini banyak kali disebabkan oleh mengabaikan panggilan badan untuk membuang air besar. Apabila anda mengabaikan keperluan untuk membuang air besar, najis kekal di dalam kolon dan kelembapan terus ditarik daripada itu, menjadikannya keras dan kering. Serat terlalu sedikit dan air juga menjadi faktor penyumbang kepada sembelit.

Salah satu cara untuk mendapatkan orang ramai untuk tidak mengabaikan keperluan untuk mempunyai air besar adalah untuk memberi amaran kepada mereka kepada kemungkinan bahawa diri yang dikenakan sembelit boleh merosakkan lapisan usus besar. Ia juga boleh menyumbang kepada kanser kolon, kerana bahan tahi tergantung di dalam kolon terlalu lama. Bahan buangan mengandungi perkara-perkara yang diperlukan oleh tubuh untuk mengusir. Bahan tahi mengandungi segala-galanya daripada sel-sel mati membazirkan produk seperti racun dan bahan kimia yang berada dalam makanan yang kita makan. Jika beberapa racun ini tinggal di dalam kolon terlalu lama, menyentuh dinding usus besar, maka akhirnya mereka akan menyebabkan kerosakan sel dan kerosakan DNA yang boleh membawa kepada luka-luka kanser atau pembentukan polip. Terdapat cara lain bahawa kanser kolon membangun, tetapi ini adalah satu cara yang benar-benar boleh dicegah.

Mempunyai serat yang cukup dalam diet adalah cara yang baik untuk menjalankan dinding usus besar supaya mereka cukup kuat untuk menyingkirkan bahan tahi dengan kesesuaian yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan kolon yang optima. Serta menambah jumlah sihat serat pemakanan untuk diet, seseorang itu perlu minum air yang mencukupi dan cecair untuk memastikan bahawa terdapat kelembapan yang cukup untuk menjaga serat yang bergerak bersama-sama. Sebagai contoh, orang yang mengambil serat psyllium untuk kesihatan kolon dinasihatkan supaya minum banyak air dengan ia untuk mengelakkan penyumbatan usus. Air adalah elemen penting untuk kesihatan usus besar. Tanpanya gentian boleh membentuk plug, membuat kes purata anda sembelit kelihatan seperti satu perkara yang ringan.

Sesetengah orang perlu mengambil jalan keluar dengan herba seperti Senna dan pelembut najis bergerak perkara bersama-sama. Ada orang-orang yang rawatan biasa seperti menambah serat pemakanan tidak mempunyai penuh berharap untuk kesan. Jika anda adalah salah satu yang baginya sembelit merupakan masalah utama, perjalanan ke pejabat gastroenterologi adalah disyorkan. Sembelit juga boleh menyebabkan keadaan sakit seperti diverticulosis, apabila kantung lemah terbentuk dalam lapisan usus besar. Ini kantung kadang-kadang menjadi dijangkiti dan radang, yang membawa kepada diverticulitis menyakitkan, yang menjelma sebagai apendiks seperti sakit di sebelah kiri, dan bukan kanan, sisi bahagian bawah abdomen. Banyak kali diverticulitis memerlukan rawatan antibiotik untuk mengelakkan kelemahan dinding usus besar yang boleh membawa kepada pecah dan mengancam nyawa jangkitan sama dengan lampiran pecah.

Kesihatan usus besar adalah sesuatu yang kebanyakan orang boleh bertambah baik dengan penambahan pemakanan tidak rumit. Sembelit boleh dielakkan dalam kebanyakan orang dengan mengikuti garis panduan pemakanan akal, dan juga ke tandas apabila sifat, dan bukan sesuka hati kami, panggilan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar