Kamis, 12 November 2015

Berkesan Ketua Kutu Cuka Rawatan

Berkesan Ketua Kutu Cuka Rawatan

Adakah anda tahu bahawa cuka boleh menjadi bentuk yang berkesan bahan semula jadi untuk merawat kutu kepala? Berikut adalah beberapa rawatan rumah yang menggunakan cuka.

Pertama sekali, dapatkan 2 sudu besar jus lemon, 2 sudu besar bawang putih dihancurkan dan 3-4 sudu besar cuka. Campur semua ini dengan baik dan memohon pada rambut dan kulit kepala anda. Biarkan ia kekal pada rambut selama kira-kira 2 jam sebelum anda bilas rambut anda. Ulangi proses ini kira-kira seminggu sekali dan anda akan melihat kutu dikeluarkan sepenuhnya.

Kaedah kedua anda boleh cuba adalah untuk mendapatkan beberapa cuka jelas dan sedikit minyak zaitun. Tuangkan kedua-dua ke dalam botol plastik dengan kepala semburan dan campuran mereka juga. Mempunyai kutu yang sikat bersedia dan kemudian menyembur campuran pada rambut semasa anda sikat. Basuh sikat selepas setiap tindakan menyikat, bagi memastikan bahawa mana-mana telur kutu atau kutu terperangkap pada sikat tidak akan kembali ke rambut. Selepas anda selesai, anda boleh bilas dan syampu rambut anda.

Kaedah ketiga adalah untuk mendapatkan beberapa minyak bayi (atau lain-lain jenis minyak mineral) dan cuka jelas. Campurkan kedua-dua baik dan memohon pada rambut dan kulit kepala. Menutup rambut dan kepala dengan topi mandi selama kira-kira satu jam dan kemudian basuh dan syampu rambut anda selepas itu.

Menggunakan cuka sahaja tidak mencukupi untuk membunuh kutu. Walau bagaimanapun, ia akan membantu untuk membubarkan gam pada telur dan melonggarkan cengkaman ke atas batang rambut. Menggunakan mayonis, minyak bayi atau minyak zaitun pada rambut dan menutupinya dengan topi mandi semalaman akan mati sesak nafas kutu. Ia akan menjadi lebih mudah untuk menyisirnya kutu yang mati dari dengan sikat kutu pada hari berikutnya.

Terdapat juga satu lagi cara untuk menggunakan cuka untuk membunuh kutu. Pada waktu malam sebelum anda tidur, tuangkan sedikit cuka pada rambut anda dan biarkan ia kering. Pakai topi mandi untuk menutup kepala dan rambut anda dan tidur dengannya dalam sekelip mata. Ini akan membantu melonggarkan gam pada telur, menjadikan ia mudah untuk dikeluarkan apabila anda mencuci rambut anda pada hari berikutnya. Perkara yang sama di sini, anda perlu menggunakan sikat nit untuk menghilangkan telur baki yang mungkin telah ketinggalan.

Sejenis baik cuka yang akan digunakan dalam kes ini adalah cuka epal cider. Ia mempunyai antiseptik semula jadi yang akan menenangkan kulit kepala yang gatal.

Jadi sekarang anda sedar cuka itu, apabila digunakan dengan ejen lain seperti minyak zaitun dapat membantu membunuh kutu dengan berkesan, pastikan anda mencubanya hari ini dan mula melihat kutu mati esok!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar