Kamis, 12 November 2015

Tiga Rawatan untuk Insomnia Tanpa Mengambil Ubat-ubatan

Tiga Rawatan untuk Insomnia Tanpa Mengambil Ubat-ubatan

Insomnia, yang sangat berleluasa dan yang menyentuh kehidupan kita dalam pelbagai cara, mempunyai banyak rawatan menjanjikan bagi mereka yang menderita dengan keadaan ini. Ada rawatan farmakologi dan bukan farmakologi untuk insomnia. Kami akan meneroka tiga rawatan bukan farmakologi dan membincangkan mengapa rawatan ini mungkin lebih berkesan dalam jangka panjang. Kami akan menjelaskan, secara terperinci, ketiga-tiga jenis rawatan bukan farmakologi seperti yang kita menentukan atau menerangkan setiap daripada mereka. Anda tidak perlu menderita lagi dengan insomnia; ada rawatan yang disediakan untuk anda tanpa mengambil ubat-ubatan.

Sebaik sahaja anda tahu punca insomnia anda, terdapat terapi yang disediakan untuk anda lama sebelum insomnia anda berkembang ke titik ia mempunyai kesan negatif ke atas hidup anda. Apa yang penting fokus dalam merawat dan menyembuhkan insomnia adalah untuk mencari punca insomnia anda. Setelah insomnia dikenal pasti sering dihapuskan apabila mereka pencetus, yang membuat anda terjaga pada waktu malam, dikeluarkan. Kadar kejayaan menyembuhkan insomnia anda meningkat apabila sumber untuk insomnia anda ditujukan. Sama ada anda menyembuhkan insomnia anda atau tidak, anda boleh merawat insomnia anda, dengan kaedah diterokai dalam artikel ini, sebelum insomnia anda keluar dari tangan.

Mendidik diri sendiri adalah kunci untuk tidur malam yang baik. Mengetahui bagaimana badan anda bertindak balas terhadap rangsangan tertentu, seperti makan besar sebelum tidur, menawarkan anda maklumat supaya anda boleh menyesuaikan tingkah laku anda. Menyedari tentang apa irama semula jadi anda dan apa tabiat tidur bekerja, atau tidak berfungsi, untuk anda adalah maklumat berharga yang membolehkan anda untuk mengubah apa yang anda lakukan? Lebih banyak anda tahu tentang apa yang membuat anda terjaga pada waktu malam peluang yang lebih baik untuk merawat insomnia anda dan mendapat rehat yang anda perlukan.

Walaupun ubat tidur yang ditetapkan yang ada, terapi bukan farmakologi mempunyai kelebihan walaupun mungkin ada yang mengatakan kedua-dua terapi sama-sama berkesan terutama apabila digunakan bersama-sama. Sering kali, selepas mengambil ubat untuk satu tempoh masa, intoleransi membangunkan ubat itu. Ubat yang tidak lagi berkesan kerana ia, dan keadaan akan kembali tanpa ubat lain yang ditetapkan. Satu lagi kelemahan kepada ubat-ubatan yang ditetapkan adalah orang yang boleh menjadi bergantung kepada ubat itu dan sekali dihentikan mereka boleh mempunyai kesan pengeluaran. Rawatan bukan farmakologi memperbaiki insomnia anda, dan mempunyai kesan yang lebih tahan lama. Ia adalah untuk sebab-sebab di atas bahawa terapi bukan farmakologi mempunyai kelebihan dalam menyembuhkan insomnia.

Terapi bukan farmakologi termasuk pelbagai kaedah yang berkesan untuk membantu anda dalam menyembuhkan insomnia anda. Rawatan adalah bentuk terapi tingkah laku kognitif, juga dikenali sebagai terapi kognitif atau terapi tingkah laku. Matlamat keseluruhan, ini jenis rawatan, adalah untuk anda untuk menyedari apa yang difikirkan dan bagaimana anda berkelakuan, kerana ia berkaitan dengan tidur, jadi anda tidur dengan baik lagi. Bentuk berkesan rawatan mengajar anda cara-cara berfikir yang baru dan berkelakuan, mengenai corak tidur anda, dan mempunyai kesan yang lebih tahan lama untuk insomnia daripada mengambil ubat-ubatan.

Termasuk dalam senarai terapi bukan farmakologi, untuk insomnia, adalah beberapa kaedah yang berkesan yang kami akan menyiasat secara terperinci. Tiga daripada kaedah ini, diterokai dalam artikel ini, termasuk kelonggaran otot, kawalan rangsangan, dan sekatan tidur. Terdapat kaedah lain untuk merawat insomnia yang akan diterokai dalam artikel kemudian. Ketiga-tiga terapi bukan farmakologi boleh berkesan dalam merawat insomnia anda.

Modaliti seperti menggunakan kelonggaran sebagai satu kaedah untuk menenangkan badan dan agak fikiran. Salah satu cara untuk menggunakan modaliti kelonggaran adalah melalui meditasi. Meditasi boleh digunakan dalam pelbagai cara dan salah satu cara mudah untuk menggunakan meditasi adalah untuk duduk dalam kedudukan yang selesa dan menumpukan pada nafas anda seperti yang anda menyedut dan menghembus nafas. Anda boleh menggunakan imej untuk membantu anda mencapai kelonggaran oleh pengimejan anda di suatu tempat yang menenangkan kepada anda seperti tempat factitious, tempat yang anda telah sebelum atau tempat yang anda ingin pergi dengan syarat anda merasa tenang di sana. Cara yang kedua untuk menggunakan meditasi untuk berehat menggunakan pita meditasi / CD, dengan menenangkan muzik yang membolehkan anda untuk berehat dan bersantai. Jika anda mempunyai kesukaran mencapai kelonggaran pada anda sendiri, kaedah ketiga adalah berpandu pita berehat / CD di mana seseorang itu mengambil anda melalui sesi bersantai. Sama ada anda menggunakan pita meditasi berpandu atau tidak, teknik kelonggaran ini mencadangkan anda berehat satu kawasan badan anda pada satu masa. Walaupun dalam kedudukan yang selesa, perlahan-lahan mengetatkan, tanpa mewujudkan sakit, otot-otot di dalam satu kawasan badan anda dan amalkanlah mengetatkan otot untuk beberapa saat dan kemudian berehat otot. Di samping mengekalkan kelonggaran kepada kawasan asal, terus memberi tumpuan kepada kawasan baru sehingga anda telah dilonggarkan setiap bahagian badan anda. Ia tidak kira apa bahagian badan anda, anda bermula dengan Namun, pastikan anda mampu untuk pergi ke bahagian seterusnya badan anda tanpa banyak berfikir. Contoh berpindah ke bahagian seterusnya badan anda tanpa banyak berfikir akan bermula di bahagian atas kepala dan turun ke jari kaki anda atau bermula di jari kaki anda dan pergi ke kepala anda. Anda boleh juga agak fikiran anda, semasa menggunakan borang ini relaksasi, dengan tidak membenarkan minda anda untuk memberi tumpuan kepada apa-apa lagi semasa anda berehat badan anda. Terapi relaksasi berguna dalam senyapan minda dan merehatkan badan untuk mencapai tidur.

Satu modaliti kedua untuk mencapai tidur malam yang lebih baik adalah kawalan rangsangan. Kawalan rangsangan mempunyai banyak aspek, bagaimanapun, teori kawalan rangsangan adalah katil anda untuk tidur dan aktiviti seks dan tidak lebih. Menonton TV, membaca akhbar atau buku, melakukan apa-apa kerja atau makan, manakala di atas katil, adalah tidak produktif untuk mendapat tidur malam yang baik. Satu lagi aspek kawalan rangsangan adalah idea bahawa anda tidur hanya apabila anda letih dan jika anda tidak tidur dalam tempoh 20 minit kemudian bangun dan melakukan sesuatu yang lain sehingga anda letih selama apa yang anda lakukan adalah menenangkan. Mengelak dari tidur yang panjang, pada siang hari, adalah satu lagi aspek rangsangan kawalan. Tidur yang 10 hingga 20 minit boleh menyegarkan waktu lagi tidur di siang hari memberi kesan kepada berapa banyak tidur yang anda perlukan pada waktu malam. Masih lagi aspek kawalan rangsangan adalah untuk bangun pada masa yang sama setiap hari, termasuk hari Sabtu dan Ahad, tidak kira berapa jam tidur anda mempunyai. Untuk mencapai matlamat ini, anda mungkin perlu menetapkan jam penggera untuk membangunkan anda pada masa yang sama setiap hari, dengan syarat anda tidak menekan butang tunda. Tidur lagi maka masa biasanya anda untuk bangun akan mengurangkan keberkesanan kawalan rangsangan. Kawalan rangsangan menghadkan masa yang anda terjaga di atas katil dan kaedah ini membantu anda belajar semula katil anda untuk tidur dan aktiviti seksual sahaja.

Satu modaliti ketiga untuk mencapai tidur malam yang lebih baik adalah sekatan tidur. Kaedah ketiga mungkin kedengaran sama dengan rangsangan kawalan bagaimanapun, sekatan tidur menghadkan jumlah masa yang anda sudah tidur ke 4-5 jam tidur setiap malam. Jumlah masa berada di atas katil adalah berdasarkan mengambil purata masa anda tidur, manakala di tempat tidur, dan menetapkan masa anda tidur dan masa yang anda dapat dengan sewajarnya. Pada asasnya, sekatan tidur menafikan anda daripada tidur untuk satu malam supaya anda lebih letih malam berikutnya dan tidur yang anda lakukan adalah mendapatkan kualiti tidur lagi. Sekatan tidur perlu digunakan dengan berhati-hati bermaksud kekurangan tidur mempunyai kesan berkurangan ke atas seseorang dan keupayaan mereka untuk berfungsi pada siang hari. Cadangan ini adalah untuk untuk anda mendapat sekurang-kurangnya 7 jam tidur semula sebelum anda terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang memerlukan perhatian penuh anda seperti memandu atau mengendalikan mesin. Anda hanya orang yang boleh menentukan sama ada anda berasa selamat untuk memperkenalkan semula aktiviti ini lebih mencabar. Menyimpan jadual ini tidur dan memaksa diri untuk bangun dari katil, pada masa yang dirancang, walaupun anda masih letih membolehkan anda masa anda tidur adalah tidur yang berkualiti. Apabila kualiti tidur anda bertambah baik, anda perlahan-lahan boleh meningkatkan masa yang berada di atas katil sebenarnya sedang tidur. Sekatan tidur, satu kaedah yang anda menghadkan jumlah tidur anda malam, telah membantu beberapa orang yang mengalami masalah insomnia dan perlu digunakan dengan kesedaran apa yang terbaik untuk anda.

Ada beberapa jalan yang disediakan untuk anda untuk membantu anda mendapatkan tidur malam yang lebih baik dan tiga kita diterokai dalam artikel ini adalah percutian, kawalan rangsangan dan sekatan tidur. Ketiga-tiga kaedah untuk merawat insomnia membantu anda untuk menjadi lebih sedar tentang apa yang bekerja dan apa yang tidak bekerja untuk anda dalam hubungan dengan mendapat tidur yang berkualiti. Kunci untuk mendapatkan tidur yang anda perlukan adalah untuk mendidik diri sendiri tentang apa yang menjaga anda terjaga pada waktu malam, apakah kaedah-kaedah yang berkesan untuk anda dan bagaimana tubuh anda bertindak balas terhadap rangsangan dalam hidup anda. Setiap kaedah bukan farmakologi yang lebih berkesan dan lebih lama berkekalan daripada ubat-ubatan. Ketiga-tiga kaedah, merawat insomnia, hanya memerlukan anda untuk belajar kaedah dan bersedia untuk menggunakan kaedah yang dengan cara yang memberi manfaat kepada anda. Apa yang penting tumpuan untuk merawat dan menyembuhkan insomnia, seperti yang dibincangkan dalam perenggan kedua, adalah untuk mencari punca insomnia anda. Akhir sekali, anda boleh merawat insomnia anda dengan ketiga-tiga kaedah bagaimanapun, menyembuhkan insomnia anda memerlukan kerja peribadi yang lebih mendalam mengenai punca insomnia anda. Ia adalah mungkin untuk menghapuskan insomnia semua bersama-sama dan tidur dengan baik lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar