Kamis, 12 November 2015

The Art of Pernafasan

The Art of Pernafasan

Om Shanti. Ambil nafas dalam-dalam, memegang, dan perlahan-lahan menghembus nafas keluar. Melalui proses pernafasan, kita menyuburkan sel-sel badan kita dengan oksigen dan mengeluarkan karbon dioksida yang terkumpul daripadanya. Malangnya kebanyakan kita lupa bagaimana untuk menarik nafas panjang dan dengan betul. Kepentingan seni pernafasan boleh ditunjukkan oleh satu fakta yang mudah.

Kami boleh hidup selama beberapa hari tanpa makanan atau air, tetapi kami akan binasa dalam masa beberapa minit tanpa udara. Oleh kerana kehidupan di serba cepat, kita sering mengabaikan aspek ini penting dalam kehidupan kita - cara kita bernafas. Sebagai breathers cetek, kita makan hanya kira-kira kira-kira 15% daripada kapasiti paru-paru kita. Menggunakan teknik pernafasan normal, hanya 20 juta liang dalam paru-paru kita menerima oksigen, manakala baki 53 juta liang kekal dilucutkan daripadanya. Pranayama, satu perkataan yang berasal daripada bahasa Sanskrit, pada dasarnya bermakna seni pernafasan.

Pranayama adalah teknik pernafasan berkuasa yang memastikan badan yang sihat dan fikiran tenang. Persembahan pranayama pada awal pagi membantu untuk mendapatkan semula jadi kulit berseri. Rahsia untuk kulit awet muda adalah pranayama. Mengamalkan pelbagai jenis pranayama meningkatkan daya tahan tubuh dan memberi kekuatan fizikal. Terdapat teknik-teknik yang berbeza untuk pernafasan dalam. Ujjayee, Shitali, Viloma, Kapalabhati, Anuloma, Bhastrika dan Bhramari adalah beberapa borang yang popular di pranayama. Cara terbaik untuk melakukan Pranayama adalah untuk bermula dengan Udhgeet, diikuti oleh Bhrastrika, Kapal Bharti, Agnisaar, Anulom Vilom dan Bhramri.

Salah satu teknik pernafasan biasa adalah Bhastrika Pranayama. Bhastrika pranayama adalah tentang menghirup dan bernafas keluar sepenuhnya supaya badan anda mendapat jumlah maksimum oksigen. Dalam bahasa Sanskrit Bhastrika bermaksud 'puputan. Berturut-turut pesat pengusiran secara paksa adalah ciri ciri Bhastrika. Ia membantu untuk membuang toksin dan penawar penyakit trek pernafasan. Ia juga meningkatkan bekalan oksigen dan membersihkan darah. Dalam Bhastrika pranayama salah satu keperluan untuk memohon kuasa semasa bernafas dalam dan bernafas keluar. Anda boleh menentukan berapa banyak kelajuan memohon sambil menghirup dan bernafas keluar dengan mengingati kesihatan dan ketahanan kuasa anda.

Kapal Bharti, atau Kapal Bhatti kerana ia juga dikenali, adalah satu lagi bentuk Pranayama. Ia melibatkan pengambilan nafas pendek dan bernafas keluar secara paksa. Perut juga dibuat untuk bergerak seiring dengan corak pernafasan. Latihan ini bukan sahaja meningkatkan pernafasan, tetapi juga senaman perut dan dada yang baik.

Dalam kehidupan yang sibuk hari ini, ia adalah perkara biasa yang kita tergesa-gesa dari satu tempat ke tempat lain. Dari bergegas ke tempat kerja pada waktu pagi dan memecut untuk mengejar bas / teksi kami, untuk berlumba-lumba di dapur tidak sabar-sabar untuk cepat membuat makan malam selepas panjang, keras sehari. Dalam semua ini, di mana kita mencari masa untuk benar-benar berhubung dengan makhluk dalaman kita? Di mana kita mencari masa untuk memberi tumpuan kepada diri kita sendiri, badan kita, dan nafas kita? Ramai yang percaya bahawa.

Pranayama - tenaga kehidupan - menyambungkan badan dan minda, dan adalah penting untuk kesejahteraan kita. Dikatakan bahawa pelbagai penyakit dan gangguan akibat daripada prana (nafas) berada di luar synch dengan fungsi badan yang normal. Pengamal tetap Pranayama juga membuktikan bahawa ia membantu kulit yang jelas dan mengurangkan tanda-tanda aging.Yoga adalah sains berdisiplin merangkumi semua aspek kehidupan dengan cara yang berbeza dan tahap untuk mengimbangi minda, badan dan semangat. Meditasi Yoga India membantu kita untuk memulihkan kesihatan yang sempurna.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar